Strojní leštění laku

 

 

Renovace laku, strojní leštění, korekce laku

 

 

 

 

Jaký je rozdíl mezi těmito pojmy a jaký mají mezi sebou vztah?

 

Strojní leštění je nástroj, případně jeden z nástrojů, pro renovaci laku a detailing. Dalšími nástroji renovace laku jsou broušení laku nebo retuše.

Broušení laku probíhá extra jemným lakýrnickým brusným papírem buďto ručně nebo strojně. Není nutné k němu přikročit ve všech případech.

Korekce laku se říká prvnímu kroku strojního leštění, kdy se používá nejvíce abrazivní kombinace pasty a kotouče. Jeho cílem odstranění škrábanců.

Retuše je vyplnění defektů na laku o malé ploše, které jdou až do podkladového materiálu nebo základové barvy. Typicky se jedná o tečky od kamínků na přední části vozu.

Renovace laku je tedy komplexnější postup zahrnující strojní leštění, případně broušení a retuše laku.

Detailing automobilu je velmi pečlivé čištění, renovace a ochrana všech součástí automobilu za účelem zvýšení jeho hodnoty a udržení perfektního stavu na dlouhou dobu, jehož součástí může být leštění nebo renovace laku, podle toho, jestli to na daném autě je nebo není potřeba.

 

 

 

Princip leštění laku

Princip leštění laku spočívá v tom, že se pomocí dále popsaných nástrojů odbrušuje mikroskopická vrstva z povrchu laku, čímž se vyrovnává jeho povrch a mizí mikroskopické povrchové nerovnosti, nejčastěji škrábance.

 

 

 

Čím se provádí leštění laku

Leštění laku se provádí pomocí leštičky, lešticích kotoučů a lešticích past.

Rozdělení leštiček podle pohybu unašeče:

  • rotační - točí se
  • orbitální/excentrické - vykmitává do stran
  • DA (dual action) - točí i vykmitává současně

Velikosti leštiček:

  • klasická
  • mini
  • nano

Lešticí kotouč (angl.. pad) je vyroben z pěny/buničiny o celé škále různých tvrdostí, tvrdší jsou více brusné, měkčí jsou více leštící nebo aplikační. Mohou být na povrchu ploché nebo mít strukturu, některé speciální mají ještě na pracovní ploše jiné materiály jako mikrovlákno nebo vlnu.

Past je taktéž celá škála od nejvíce brusných po nejvíce leštící.

V neposlední řadě stojí mikrovláknové utěrky na odstraňování zbytků past z povrchu.

 

 

 

Pro koho je vhodná renovace laku

Leštění není samozřejmě jenom o drahých luxusních nebo sportovních autech, leští nebo nechávají leštit lak všichni nadšení majitelé aut, kteří je chtějí mít v krásném stavu a zachovávat jejich hodnotu. Stejně tak renovace laku není jen o veteránech, což je častá představa lidí. Renovace laku jsou činnosti vedoucí k navrácení poškozeného laku do co možná nejlepšího stavu a leštění je hlavním z nich. Již pouze dva až tři roky staré luxusní auto, se kterým například majitel pravidelně jezdil do automatické myčky, může mít tímto a dalšími vlivy tak výrazně poškozený lak, že vyžaduje renovaci (vyleštění, detailing..). Drobné poškrábání laku je běžný jev, který některým lidem vadí a některým vůbec. Takže je to o vztahu majitele ke svému autu. Dále jsou tu praktické důvody, například je vhodné uvést lak do co nejlepšího stavu před aplikací keramických povlaků, nebo majitel potřebuje auto co nejlépe prodat a podobně.

 

 

 

Co očekávat od strojního leštění a co ne

Od správně provedeného leštění/renovace lze očekávat vyhlazení povrchu, zvýšení lesku a sytosti barvy, odstranění jemných vlásečnicových škrábanců (swirls) a hologramů, odstranění zmatnění a povrchové oxidace laku. To vše bez dalších nežádoucích jevů. Neodstraní však hluboká poškození, která jsou skrz celou tloušťku laku (vrchní ochranné vrstvy). Tyto lokální výraznější poškození laku jdou v některých případech opravit retušovací tužkou s namíchaným lakem s odstínem barvy auta. U ještě výraznějších, plošnějších poškození nebo tam, kde je i díl karoserie narušen již pomůže pouze lakovna. Je potřeba posoudit na co ještě leštění laku stačí a nemít nereálná očekávání.

 

 

 

O laku – vrstvy

Mluvíme zde stále o laku a je třeba vědět, že lak je pouze ta nejvrchnější vrstva na karoserii auta. Máme tedy díl karoserie, který je z plechu, plastu, karbonu, hliníku. První vrstva nástřiku je základová barva, zpravidla bílá, případně ještě plnič. Další vrstva nebo vrstvy jsou barva a vrchní vrstva je čirý bezbarvý lak. Leští se tedy pouze ta vrchní vrstva laku a jakékoliv poškození hlouběji než do laku již leštěním nespravíme.

 

 

 

Druhy poškození laku

Poškození způsobené provozem – záseky od odletujících kamínků nejčastěji v předním nárazníku, čele kapoty a bočních prazích, záseky ve dveřích od cizích aut na parkovištích, škrábance od větví nebo keřů při jízdě mino zpevněné cesty, apod.

Poškození způsobené nesprávným čištěním – pravdou je, že většinu drobných škrábanců na laku způsobuje nesprávné mytí nebo čištění auta a druhou pravdou je, že drtivá většina z nás majitelů aut jsme si lak nevhodnou údržbou poškrábali mi sami. Jedná se zejména o: automatické myčky, kartáče na samoobslužných myčkách, vlastnoruční mytí houbou, čištění nasucho, jakékoliv mechanické drhnutí odolných nečistot, apod.

Poškození nedostatečnou údržbou – existují kontaminace laku, které je vhodné pravidelným mytím zavčas odstraňovat, jedná se o zbytky hmyzu, ptačí trus, pryskyřice ze stromů, atd. Tyto obsahují kyseliny, jež při dlouhém kontaktu s lakem naleptávají jeho povrch a může dojít i k poškození v celé jeho tloušťce. Také polétavá rez, která oxiduje na povrchu laku, jej postupem času narušuje do hloubky a může dojít až k plechu samotnému.

 

 

 

Strojní leštění – co se může pokazit?

I když na leštění není nic složitého, pozor, je co pokazit. Při neodborném leštění může v extrémním případě dojít k nenávratnému poškození laku, buďto probroušení celé jeho tloušťky až do barvy nebo spálení příliš vysokou teplotou vzniklou při leštění. Při korekci laku nejabrazivnější pastou je třeba dávat pozor na hrany a vypoukliny dílů karoserie, které jsou náchylnější k probroušení, protože zde korekce probíhá rychleji než na ploše. Během leštění se povrch zahřívá, což je přirozené a je to dokonce žádoucí k tomu, aby korekce probíhala jak má. K tak zvanému „propálení laku“ dojde vznikem příliš vysoké teploty mezi povrchem a kotoučem. Obě popsaná rizika jsou způsobená nesprávnou technikou práce a pravděpodobnost, že se stanou profesionálovi, je velmi malá.

 

 

 

Profesionál x DIY

Jestliže se člověk jako amatér nadšenec pouští do leštění vlastního auta sám, je vhodné si předem zjistit co nejvíce informací o správném postupu, technice, výběru pomůcek. Při výběru profesionála, na kterého se obrátit bych doporučoval najít si jich několik ve vašem okolí, zavolat jim nebo navštívit, poptat se, jak to dělají a nejlépe zjistit si nezávislé reference.

 

 

 

Příprava laku před leštěním

Kriticky důležitá pro perfektní výsledek leštění je příprava laku před leštěním, a to jeho dokonalé vyčištění od všech volných i usazených, viditelných i neviditelných nečistot. Nestačí pouze auto detailně a pečlivě umýt a vysušit, to je pouze jeden z mnoha kroků. Mytím se odstraní volné nečistoty jako prach, pyl, bláto, sůl, mastnota, atd.

Na laku se vyskytují v různém množství i znečištění, které nelze odstranit pouhým mytím. Typicky se jedná o polétavou rez, asfalt, uschlé zbytky hmyzu, pryskyřici ze stromů. Tyto odolné nečistoty usazené v laku se postupně odstraňují speciálními čističi, co možná nejšetrnější cestou. Mezi profesionály se to nazývá „chemická dekontaminace laku“.

V některém případě alternativou, v některém případě dalším krokem přípravy je „mechanická dekontaminace laku“. Ta se provádí pomocí clay bar a clay lube. Clay je hmota podobná plastelíně, kterou se pomocí lubrikace jemně klouže po povrchu a funguje to tak, že clay zachytává do sebe nečistoty z laku. Již takto připravený lak velmi prozáří vzhled auta a nyní se začíná leštit.

 

 

 

Ochrana laku po vyleštění

Po dokončení leštění nebo renovace laku je velmi žádoucí zachovat tento nový stav na co nejdelší dobu. Proto se ihned potom aplikuje zvolená forma ochrany laku. Vosk přírodní nebo syntetický, glazura, sealant, nanopovlaky, keramika, folie – tyto všechny se dají v jedné či více vrstvách aplikovat, některé i kombinovat mezi sebou. Liší se výdrží, cenou, náročností aplikace. Všechny je třeba časem obnovovat, aby byl lak chráněn před okolími vlivy konzistentně.

 

 

 

Výsledek stojí za to.

 

 

 

Jste z Brna nebo okolí a hledáte profesionála, který se o to postará? PŘEJÍT NA WEB

 

 

 

 

Snad vám bude článek přínosem,

 

Martin

22/01/2024

 

 

 

 

Autor: Martin Meluzín

9O8A4186amensi

Martin je profesionál a lektor v oblasti ručního čištění vozidel, autodetailingu, leštění laku a aplikace ochrany povrchů. Poskytuje poradenství a školení v postupech, technikách a výběru produktů. Dlouhodobě provozuje detailingovou dílnu www.cisteni-meluzin.cz a internetové obchody s produkty pro péči o auto www.mastersons.cz. Máte-li dotaz, napište Martinovi na martin@mastersons.cz. Tento článek je možné volně šířit, ale pouze v celém, nezměněném rozsahu včetně autorova podpisu.

 

 

 

 

 

Zpět do obchodu