Dekontaminace laku

 

Jak dekontaminovat lak? Jak na dekontaminaci laku? Je to obsáhlejší téma, pojďme na to postupně od začátku.

 

 

 

Co je dekontaminace laku?

 

Dekontaminace je odstranění všech odolných nečistot z povrchu laku automobilu, které nejdou odstranit pouhým mytím. (Samozřejmě mluvíme o pečlivém ručním mytí dvouvědrovou metodou.)

 

O jaké nečistoty se jedná?

Jedná se především o polétavou rez (nebo také náletová rez, vzdušná rez, průmyslový spad, brzdný prach. Všechny tyto názvy vyjadřují v podstatě to stejné.), ale také o asfaltové tečky, pryskyřici ze stromů, zaschlé zbytky hmyzu, lepidla a případné další. Polétavá rez a asfaltové tečky jsou tak malé částečky, které většinou ani neuvidíte pouhým okem (pokud zrovna nemáte bílé auto), ale v různé míře se vyskytují téměř na všech automobilech.

 

Jak poznat na laku polétavou rez?

Vizuálně nebo dotekem. Vizuálně se polétavá rez na autě projevuje malými hnědými (rezavými) flíčky ve spodních částech auta. Je to vidět hlavně na bílé a světlých barvách. Dotekem poznáte polétavou rez na laku, když na umytém autě jemně přejedete hřbetem ruky po povrchu a ucítíte jemné drhnutí. Nebo si navlečte na ruku mikrotenový sáček a kromě toho, že částice ucítíte, i uslyšíte jemné šustění. Dekontaminovaný lak je dokonale hladký.

 

Čím je způsobeno zanášení laku kontaminanty?

Je to samozřejmě provozem auta a vlivem prostředí. Polétavá rez jsou mirkoskopické částečky kovu vyskytující se v ovzduší a dosedající k zemi. Nejvíce se vyskytuje v okolí továren a železničních tratí. Tyto částice se pevně usazují na povrchu laku. Asfalt neboli tér rozpuštěný sluncem nebo čerstvě nalitý na vozovku. Když projedeme, od kol stříknou kapičky na boky auta za koly. Tam zatvrdne a také velmi pevně drží. Parkování pod borovicemi se často neobejde bez nakapané smůly, která když na autě pořádně zaschne tak se těžko odstraňuje. No a mušky na předku auta známe všichni, když se neumyjí zavčas nebo úplně, také se pak nesnadno odstraňují.

 

Proč je chtít odstraňovat?

  • Zanesený lak se ještě snadněji dále zanáší nečistotami – špína se na něm lépe drží.
  • Smůla i mušky naleptávají lak.
  • Auto se hůř umývá a suší – mycí rukavice i ručník po hodně zaneseném laku špatně klouže a někdy až nepříjemně „drhne“.
  • Při voskování nebo leštění nevyčištěného laku by nám částice způsobily mirkoškrábance na laku.

To byly následky, které nechceme a to co mi detaileři chceme je samozřejmě čisté auto s lakem v perfektním stavu bez jakýchkoliv i neviditelných nečistot. Jedině dekontaminovaný lak můžeme bezpečně leštit nebo voskovat atd.

 

 

 

 

Jak lze dekontaminovat lak?

Chemicky X mechanicky

 

 

Chemická dekontaminace laku

Chemická dekontaminace znamená, že nečistotu rozpustíme speciálním čističem přímo k tomu určeným. Provádí se až po důkladném ručním mytí a vysušení vozu a po důkladném oplachu. Je velmi vhodné poté auto ještě jednou umýt šamponem, rukavicí a dvouvědrovou metodou.

 

Pojďme postupně:

  • Náletová rez, polétavá rez, vzdušná rez, průmyslový spad – odstraňovač polétavé rzi (někdo říká ironizér, často se v názvu produktu vyskytuje slovo IRON) většinou obsahuje indikátor reakce, kdy čistič zfialoví v místech rozpouštění částic kovu. Naneseme souvislou vrstvu tekutiny gelové konzistence pomocí rozprašovače rovnoměrně po celém autě, necháme několik minut působit, ale jen tak dlouho, aby produkt na autě nezačal usychat. Čas, kdy čistič začne usychat, se výrazně zkracuje vysokou teplotou vzduchu nebo karoserie auta. Pak je potřeba vše důkladně spláchnout vodou. Může se stát, že u silně zarezovaného laku, bude potřeba proces zopakovat vícekrát.

 

  • Asfalt – většinou až nanesením odstraňovače asfaltu (tar remover) na dolní polovinu auta vidíme, jestli a kolik ho tam je. Černé tečky se začnou pomalu roztékat. Krásně je to vidět na bílé a světlých barvách a špatně až téměř vůbec na tmavých až černé. Opět necháme chvíli působit a pak opatrně stíráme, opakujeme, dokud vše nezmizí.

 

  • Pryskyřice (smůla) ze stromů – není tak častá jako předchozí dvě a je odlišná tím, že kapky smůly je silná vrstva. Začerstva se čistí odstraňovačem pryskyřice poměrně snadno, ale když se nechá na autě dlouho, tak pořádně ztvrdne.

 

  • Zbytky hmyzu - ti, kdo umýváme auto pravidelně a máme na něm i vosk nebo jinou ochranu, jsme v pohodě. Ale stejně jako smůla i zbytky hmyzu, které se nechají na předku auta dlouho, ztvrdnou a těžko pouští dolů. Už během prvního mytí se rozmočí a smyje, co jde smýt, pak nastříkáme odstraňovač mušek nebo různé předčističe a jemně odstraňujeme mycí rukavicí

 

Je toho moc a je to složité? Ne, většinou na autě nejsou všechny vyjmenované kontaminace naráz. Napoprvé pro začátečníka možná, ale pravidelné udržování laku v čistotě je zábava. 

 

Jak postupuju já

(není to samozřejmě jediný postup, jiní detaileři můžou mít jiný a vy si taky můžete vytvořit svůj vlastní)

  1. Předmytí
  2. Mytí včetně odstranění mušek
  3. Oplach
  4. Vysušení
  5. Smůla
  6. Asfalt
  7. Rez
  8. Oplach
  9. Mytí
  10. Oplach
  11. Vysušení

 

 

Mechanická dekontaminace laku – clay

Clay, clay bar – dekontaminační hmota – je hmota podobná plastlíně. Vždy se používá společně s clay lube – lubrikační tekutinou. Principem mechanické dekontaminace je odstranění kontaminací tak, že jemným klouzáním po povrchu laku clay zachytává nečistoty do sebe.

Stejně jako u chemické dekontaminace platí pravidlo, že začínáme dekontaminovat pouze lak, který je perfektně umytý a vysušený.

 

Správná technika čištění clayem

Z nového claye oddělíme část, například jednu čtvrtinu, chvíli hmotu zahřejeme v dlaních a vytvarujeme oválnou placku asi o velikosti dlaně. Pomyslně si rozdělíme každý díl vozidla na úseky dejme tomu 40x40 cm. Rozprášíme na povrch lubrikaci v dostatečném množství, ale ne tolik aby stékala pryč, to už je zbytečné. Přiložíme clay v dlani a bez jakéhokoliv tlaku jemně přejíždíme po laku do kříže jedním směrem a pak druhým abychom žádné místo nevynechali. Clay musí vždycky hladce klouzat, jestliže zadrhává, musíme více lubrikovat. Částečky nečistot na laku cítíme při přejíždění rukou a postupně se lak stává krásně hladký. Můžeme setřít lubrikaci mikrovláknem a přejít k dalšímu úseku.

Zachycené nečistoty jsou na clayi vidět i cítit. Velmi důležité je, je často zapracovávat, abychom netřeli nečistoty po laku, ale čistili čistou hmotou. To uděláme jednoduchým přeložením placky napůl tak, aby se strana s nečistotami uzavřela a zapracovala do hmoty. Pak vytvarujeme novou placku a pokračujeme dále.

 

Zásady:

  • Jakmile se na clayi při tvarování začínají dělat trhlinky, je to známka, že už pojmul maximální množství nečistot a je třeba jej vyměnit.
  • Clay je nutné vyhodit také v případě, že nám spadne na zem nebo se jinak zanese částicemi, které by nám mohly poškodit lak.
  • Samozřejmě je třeba jej také skladovat tak, aby se neznečistil.
  • Jeden bloček vydrží zhruba na tři auta.
  • Když budeme pracovat při nižších teplotách, je clay příliš ztvrdlý a je potřeba jej často zahřívat v nádobce s teplou vodou.

 

Je nutné se toho obávat?

Čištění clayem je kontaktní a může způsobit mikroskopické poškození povrchu laku, a to především z důvodu nedodržení zásad. Na příklad tvrdý clay na měkkém laku, nedostatečně lubrikovaný povrch, clay je příliš zanesený nečistotami a pod…

Nějaké to mikroskopické poškození však můžete tolerovat v případě, že se chystáte potom auto strojně leštit. Stejně tak to neřešte, pokud máte na laku drobné škrábance, lehké zmatnění, prostě lak není v top stavu, tam už více škody neuděláte. V případě laku v zrcadlovém lesku zvolte jen chemickou dekontaminaci.

 

 

 

Chemická i mechanická

Chemická i mechanická dekontaminace dohromady v tomto pořadí je nejlepší postup, hlavně, když budete leštit. Většinu práce odvede chemie, clay posbírá poslední zbytky a lak je dokonale čistý.

Po čištění clayem už není nutné auto znovu umývat nebo oplachovat.

 

 

 

Kdy je potřeba dekontaminovat lak?

  • Před leštěním
  • Před voskováním
  • Před aplikací jakékoliv jiné ochrany
  • Podle mého názoru je ideální interval minimálně jednou ročně

 

Kdy není potřeba dekontaminovat lak?

Avšak, není nutné dekontaminovat auto (obzvlášť ne clayem) před každým voskováním, když voskujeme třeba čtyřikrát ročně. Tam už posuďte sami podle stavu nebo si vysledujete vlastní interval.

 

Jak poznám, že už je potřeba dekontaminovat?

  • Vizuální test – během pravidelného umývání auta už vidíme nečistoty, co nejdou smýt
  • Hmatový test – po povrchu perfektně umytého a vysušeného laku přejeďte jemně hřbetem prstů, nebo si navlékněte na ruku mikrotenový sáček a přejeďte dlaní. Polétavou rez ucítíte jemným drhnutím – povrch není na dotek hladký.

 

 

Pojďte do toho a užijte si to, perfektně vyčištěný lak je neskutečná pecka!

 

 

Poznámka nakonec

Chemicky čistěte lak pouze v zařízeních určených k mytí aut, kde odpadní voda projde příslušnou čističkou nebo je ekologicky zlikvidovaná.

 

 

 

Martin

30. 3. 2021

 

 

Autor: Martin Meluzín

Martin je profesionál v oblasti ručního čištění interiéru i exteriéru aut, leštění laku a aplikace ochrany povrchů. Poskytuje poradenství v postupech, technikách a výběru produktů. Dlouhodobě provozuje internetové obchody s produkty pro péči o auto www.mastersons.cz a www.car-port.cz a kompletním sortimentem z mikrovlákna www.uterkazmikrovlakna.cz. Máte-li dotaz, napište Martinovi na martin@mastersons.cz. Tento článek je možné volně šířit, ale pouze v celém, nezměněném rozsahu včetně autorova podpisu.